Wednesday, August 22, 2012

Garam Buluh dan Penjagaan Gigi

Salam, rasanya belum terlambat utk mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kpd pembaca blog garam buluh online.

Hari ini saya nak bagitau apa itu karies gigi. Karies terjadi drpd plak gigi. Plak ialah makanan yang melekat di celah gigi. Ia mengandungi kuman. Kuman itu akan bertindak balas dengan gula yg terdpt dlm mknan yang terselit di celah gigi dan menghasilkan asid. Asid itu akan menyebabkan permukaan gigi menjadi terhakis dan akhirnya gigi anda berlubang. Itulah dia yg dipanggil karies gigi.

Anda boleh mengelakkan pembentukan karies gigi dengan mengurangkan makanan yang bergula. Selain itu, bersihkan gigi setiap kali selepas makan dengan memberus gigi atau sekurang-kurangnya dengan berkumur-kumur. Lebih baik berkumur dengan air garam buluh kerana ia bersifat alkali, ia akan menghapuskan bakteria dan kuman dengan berkesan dan hasilnya nafas anda akan lebih fresh.

Garam buluh juga sangat berkesan untuk menghilangkan karat gigi. Caranya begini:
basahkan berus gigi, ambil sikit garam buluh letak kat berus gigi dan gosoklah gigi seperti biasa. Anda pasti teruja apabila melihat gigi anda menjadi putih berseri ...

Pesan produk garam buluh online hari ini. Saya akan poskan terus ke rumah anda menggunakan pos laju Malaysia.

No comments:

Post a Comment